Menu

Algemene voorwaarden

ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN QRS HEALTHCARE B.V.

 

Definities:

Onder deze Verkoop- en Leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:

  • QRS.: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid QRS Healthcare B.V., gevestigd te (5657 EZ) Eindhoven aan Flight Forum 1500, ingeschreven in de KVK met KVK-nummer: 17182862.
  • Klant: de partij die opdracht geeft aan QRS met betrekking tot onder andere: koop en/ of het verrichten van diensten
  • Schriftelijk: per brief, per e-mail, per fax of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de huidige stand van de techniek in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld. 
  • Overeenkomst: de afspraken tussen Klant en QRS
  • Klachten: alle klachten van de Klant over kwaliteit en/of kwantiteit van de geleverde goederen en/of de werkzaamheden.
  • ALV: de Laatste versie van de onderhavige algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden

 

Artikel 1 - Toepasselijkheid, uitsluiting andere voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen QRS en Klant (inzake onder andere maar niet gelimiteerd tot: koop en verkoop, adviezen, tekeningen, beschrijvingen en alle werkzaamheden in de ruimste zin van het woord die met het voornoemde verband houden).
  2. De voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle Overeenkomsten met QRS voor de uitvoering waarvan diensten van derden moeten worden betrokken.
  3. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden of andere voorwaarden van Klant en/ of een andere partij wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
  4. Indien een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
  5. Afwijkingen van de algemene voorwaarden zijn enkel geldig indien deze vooraf schriftelijk zijn overeengekomen door QRS en Klant. Deze afwijkingen gelden niet met betrekking tot later ontstane rechtsbetrekkingen tussen QRS en Klant.
  6. Deze algemene voorwaarden kunnen op enig moment worden gewijzigd dan wel worden aangevuld. De gewijzigde algemene voorwaarden gelden vervolgens ook ten aanzien van al gesloten Overeenkomsten, met inachtneming van een termijn van één maand na schriftelijke bekendmaking van deze wijziging.
  7. Zonder voorafgaande schriftelijke of elektronische toestemming van QRS is het de Klant niet toegestaan zijn rechten en plichten uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde.
  8. In geval van levering aan een persoon die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt dat door het accepteren van de offerte, het plaatsen van een bestelling en/of het geven van opdrachten, de Klant afstand doet van zijn algemene voorwaarden en de onderhavige ALV aanvaardt.
  9. Deze ALV prevaleren te allen tijde boven eventuele algemene voorwaarden van de Klant. Dit is ook het geval indien de eventuele voorwaarden van de Klant een soortgelijke preventie bepaling bevatten. Iedere Overeenkomst wordt aangegaan onder de ontbindende voorwaarde dat de onderhavige ALV van toepassing zijn.

 

Artikel 2 - Aanbiedingen en offertes

  1. De offerte wordt schriftelijk of elektronisch uitgebracht, behoudens spoedeisende omstandigheden.
  2. Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door QRS of in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van QRS. Zij mogen niet aan derden ter hand worden gesteld of worden getoond met het oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Zij mogen evenmin worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe door QRS gedaan verzoek op kosten van de Klant aan hem te worden teruggezonden.
  3. Wanneer de offerte niet wordt geaccepteerd, is QRS gerechtigd de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de offerte aan degene op wiens verzoek hij de offerte uitbracht in rekening te brengen. QRS maakt kosten voor het opmaken van een offerte. Deze kosten kunnen onder andere (doch niet uitsluitend) bestaan uit: kosten voor het inwinnen van (bedrijfs)informatie van Klant, kosten voor het doen van een vooronderzoek met betrekking tot de Opdracht/ Overeenkomst en kosten die QRS verschuldigd is aan derden ten behoeve van de Opdracht/ Overeenkomst of het vooronderzoek. Het bedrag dat de Klant verschuldigd is wanneer de offerte niet wordt geaccepteerd is € 100,-, tenzij de daadwerkelijke kosten voor het opmaken van de offerte hoger zijn.
  4. Alle aanbiedingen, offertes en tarieflijsten zijn geheel vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd. Indien een offerte een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanvaardt wordt, heeft QRS het recht dit aanbod in ieder geval binnen twee werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
  5. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
  6. Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is QRS  daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet in overeenstemming met deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij QRS anders aangeeft.
  7. QRS kan niet aan een offerte of aanbieding worden gehouden, indien de Klant redelijkerwijs had kunnen begrijpen dat de offerte of een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
  8. De bij een offerte behorende afbeeldingen, tekeningen, maten, gewichtsopgaven e.d. gelden als een benadering tenzij QRS uitdrukkelijk heeft verklaard dat deze als een exacte opgave zijn te beschouwen.
  9. Een samengestelde prijsopgave verplicht QRS niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

 

 

Artikel 3 – De Overeenkomst

  1. De Overeenkomst komt tot stand door de schriftelijke orderbevestiging van de zijde van QRS of door uitvoering van de gevraagde levering en/of werkzaamheden door QRS.
  2. De duur, het tarief en nadere voorwaarden van de opdracht worden overeengekomen (en vastgelegd) in de offerte en/ of de opdrachtbevestiging.
  3. Indien een opdracht wordt gegeven door twee of meer Klanten zijn zij hoofdelijk verbonden en heeft QRS tegenover ieder van hen recht op nakoming voor het geheel.
  4. Eventuele mondelinge toezeggingen met ondergeschikten van QRS binden QRS niet dan nadat en voor zover zij door QRS schriftelijk zijn bevestigd aan Klant.

 

Artikel 4 - Terbeschikkingstelling van informatie

  1. Klant zal alle gegevens en bescheiden, welke QRS volgens haar oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht of waarvan de Klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking stellen.
  2. Klant staat in voor de juistheid, veiligheid en betrouwbaarheid van de aan QRS ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
  3. Indien en voor zover Klant dit verzoekt, worden de ter beschikking gestelde bescheiden aan Klant geretourneerd.
  4. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet, niet tijdig of niet behoorlijk aan QRS ter beschikking zijn gesteld, heeft QRS het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Klant in rekening te brengen.

 

Artikel 5 - Termijn van uitvoering

  1. Is binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden of levering een termijn overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn, zelfs niet als QRS deze als bindend heeft ervaren. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de Klant QRS schriftelijk in gebreke te stellen. QRS dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de Overeenkomst. Een termijn van minimaal 3 weken wordt als redelijke termijn gezien.
  2. Is Klant een vooruitbetaling verschuldigd of dient de Klant voor de uitvoering benodigde informatie ter beschikking te stellen dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel is ontvangen, respectievelijk de informatie geheel ter beschikking is gesteld. Voor het overige gaat de termijn in op de dag van ontvangst door QRS van hetgeen volgens de Overeenkomst voor het aanvangen van de werkzaamheden bij vooruitbetaling dient te worden voldaan door de Klant.
  3. QRS is tot het doen van deelleveringen bevoegd;
  4. QRS is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren

 

Artikel 6 -  Kostenverhogende omstandigheden en prijzen

  1. Kostenverhogende omstandigheden zijn omstandigheden:
  • die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de Overeenkomst geen rekening behoefde te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen
  • die QRS niet kunnen worden toegerekend en
  • die de kosten van de werkzaamheden/ de diensten uit hoofde van de overeenkomst verhogen
  1. Kostenverhogende omstandigheden geven QRS recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende gevolgen.
  2. Indien QRS van oordeel is dat kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden, dient zij  de Klant hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch op de hoogte te stellen.
  3. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen zijn de door QRS opgegeven of met QRS overeengekomen prijzen exclusief verzendkosten, exclusief verpakking, exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege en eventuele andere in het kader van de Overeenkomst te maken kosten (zoals reis, verblijfkosten).
  4. Door QRS opgegeven of met QRS overeengekomen prijzen zijn gebaseerd op de kostprijs op het moment van de offerte of aanvaarding van een opdracht door QRS. QRS is gerechtigd de verkoopprijs nadien te verhogen  en aan de Klant door te berekenen, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de productiekosten, materiaalkosten, prijs van grondstoffen, lonen, invoerrechten, belastingen, veranderingen in de wisselkoers, verzekeringspremies, inkoopprijzen, arbeidskosten, valutaschommelingen, of een stijging van andere kostprijs-bestanddelen. Indien QRS de prijs verhoogt binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst, is de Klant welke een consument is, bevoegd om in dat geval de overeenkomst te ontbinden. De Klant welke handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf heeft dit recht niet.
  5. Indien en voor zover QRS tijdens het uitvoeren van een opdracht geconfronteerd zal worden met voor haar (onvoorzienbare) kostenverhogende factoren zal zij na waarschuwing van de Klant gerechtigd zijn om zulks aan de Klant door te rekenen.

 

Artikel 7 -  Wijziging van de Overeenkomst

  1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dien overeenkomstig aanpassen.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, en hierdoor het tijdstip van voltooiing van de uitvoering kan worden beïnvloed, zal QRS de Klant zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële en of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal QRS de Klant hierover van tevoren inlichten.
  4. Indien een vaste prijs is overeengekomen zal QRS daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van dit vaste bedrag tot gevolg heeft.

 

Artikel 8 - Opschorting/ ontbinding/ opzegging

  1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van het in de Overeenkomst omschreven project /  de in de Overeenkomst omschreven opdracht.
  2. QRS is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, onverminderd haar recht op schadevergoeding, indien:
    1. Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig of niet deugdelijk nakomt of na het sluiten van de overeenkomst QRS ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat klant de verplichtingen niet zal nakomen;
    2. Klant in staat van faillissement is verklaard, aan haar, al dan niet voorlopig, surseance van betaling is verleend, op de andere partij een andere gelijksoortige regeling van toepassing is geworden of de andere partij anderszins geheel of gedeeltelijk het vrije beheer of de vrije beschikking over haar vermogen heeft verloren, een en ander ongeacht of die toestand onherroepelijk is;
    3. Klant opgehouden is te bestaan of ontbonden;
    4. De zeggenschap bij de Klant wijzigt;
    5. indien klant bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn

verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de

zijde van klant niet langer van QRS kan worden gevergd dat zij de overeenkomst tegen de oorspronkelijke

overeengekomen condities zal nakomen;

  1. indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van QRS kan worden gevergd.
  2. Indien tot voortijdige beëindiging is overgegaan, behoudt QRS daarbij aanspraak op betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden, waarbij aan de Klant onder voorbehoud de voorlopige resultaten van het tot dan toe verrichte werk ter beschikking zullen worden gesteld, indien de betaling wordt voldaan. Voor zover dit extra kosten met zich meebrengt, worden deze in rekening gebracht. QRS is gerechtigd om de nog niet betaalde zaken terug te nemen, onverminderd haar recht op schadevergoeding.
  3. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd op de grond dat Klant in de nakoming van zijn verplichtingen tekort is geschoten, vergoedt Klant alle kosten die QRS dientengevolge direct of indirect heeft geleden.
  4. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd op andere gronden dan dat Klant in de nakoming tekort is geschoten, dient Klant QRS een redelijke vergoeding te betalen voor geleden verlies of gederfde winst aan de zijde van QRS.
  5. Een rechtsvordering tegen QRS tot afgifte van de stukken welke QRS ter zake van de opdracht onder zich heeft gekregen, verjaart 1 jaar na beëindiging van de opdracht/ overeenkomst.
  6. Gehele of gedeeltelijke ontbinding van een overeenkomst met QRS op grond van niet tijdige of niet behoorlijke nakoming door QRS, of op grond van dwaling, door Klant is uitgesloten.
  7. Indien QRS tot opschorting of ontbinding overgaat, is zij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
  8. Indien de Klant verantwoordelijk is voor de beëindiging, heeft QRS recht op vergoeding van alle geleden directe en indirecte schade.
  9. Annulering van een geplaatste order is niet mogelijk. In dat geval is Klant gehouden de volledige factuur te voldoen alsmede alle reeds door QRS gemaakte kosten, vermeerdert met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan klant in rekening worden gebracht onverminderd het recht om volledige schadevergoeding, inclusief gederfde winst te vorderen.
  10. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van QRS op klant onmiddellijk opeisbaar. Indien QRS de nakoming van de verplichting opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en overeenkomst.
  11. Indien klant zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt, dan is QRS gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting harerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl klant, uit hoofde van wanprestatie wel tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.

 

Artikel 9 -  Betaling

  1. Betaling door Klant dient, zonder aftrek, korting of verrekening, te geschieden binnen 30  dagen na factuurdatum. Betaling dient te geschieden in euro’s door middel van overmaking ten gunste van een door QRS aan te wijzen bankrekening. 
  2. Ingeval van niet (tijdige) betaling door de Klant welke handelt in de uitoefening van een beroep of een bedrijf,  treedt de Klant na het verstrijken van de betalingstermijn direct in verzuim. Klant is dan direct de buitengerechtelijke incassokosten met een minimum van €250,- exclusief BTW verschuldigd en de wettelijke handelsrente verschuldigd.
  3. Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten, die QRS maakt als gevolg van de niet-nakoming door Klant van diens betalingsverplichtingen, komen ten laste van Klant. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is, momenteel de berekeningsmethode volgens het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten met een minimum van €250,- exclusief BTW.
  4. Indien levering van zaken of werkzaamheden op verzoek van Klant wordt uitgesteld, is Klant de daarvoor overeengekomen prijs per direct verschuldigd en is QRS gerechtigd deze direct te factureren.
  5. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Klanten, voorzover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Klanten zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de betaling van het factuurbedrag ongeacht de tenaamstelling van de factuur.
  6. Het recht van Klant om zijn vorderingen op QRS te verrekenen is uitdrukkelijk uitgesloten.
  7. QRS kan te allen tijde volledige betaling vooraf of bij aflevering verlangen.
  8. De aan de betaling verbonden kosten komen voor rekening van klant.
  9. QRS heeft het recht de door klant gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
  10. De volledige vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar indien:

■          een betalingstermijn is overschreden door een Klant die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf;

■          Klant failliet is, of in surseance is;

■          de Klant als vennootschap wordt ontbonden of geliquideerd;

 

 

Artikel 10 -  Intellectueel eigendomsrecht

  1. Tenzij anders overeengekomen, blijven de in het kader van de opdracht dan wel de voorafgaande offerte door QRS tot stand gebrachte werktekeningen, illustraties, ontwerpen, plannen, ontwerpschetsen, teksten, foto’s en andere materialen of (elektronische) bestanden en de hierop betrekking hebbende technische informatie en ‘’know-how’’ en/ of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom, eigendom van QRS, ongeacht of deze aan de Klant of aan derden ter hand zijn gesteld, daarvoor kosten in rekening zijn gebracht of na de verkoop nog verbeteringen zijn aangebracht al dan niet op aanvraag van Klant.
  2. Klant mag voornoemde niet geheel of gedeeltelijk kopiëren en niet aan derden tonen, aan derden ter hand stellen of op andere wijze bekendgemaakt, noch door de Klant worden gebruikt of ter beschikking worden gesteld anders dan voor het doel, waarvoor deze aan de Klant zijn verstrekt.
  3. Klant staat ervoor in, dat geen gegevens betreffende de door de Opdrachtnemer gebezigde fabricage- of constructiemethoden, anders dan met diens voorafgaande uitdrukkelijke toestemming, worden gebruikt, gekopieerd, aan derden getoond of bekendgemaakt, behoudens voor zover strikt noodzakelijk voor het betreffende werk.

 

Artikel 11  - Levering

Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering van de te leveren goederen gaat over op de Klant, zodra de goederen aan de vervoerder zijn overhandigd, ook indien QRS de te leveren goederen met eigen transportmiddelen vervoert.

 

Artikel 12 -  Eigendomsvoorbehoud

  1. QRS behoudt zich het eigendomsrecht voor tot het moment waarop Klant aan zijn volledige betalingsverplichting jegens QRS heeft voldaan, voortvloeiende uit deze voorwaarden of de Overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn. Klant wordt geacht voor de duur van het eigendomsvoorbehoud de zaken voor QRS te houden en dient deze zichtbaar als eigendom van QRS op te slaan, dan wel te bewaren. Klant zal gedurende het eigendomsvoorbehoud de zaken niet in eigendom overdragen aan derden of bezwaren met rechten van derden, behoudens voor zover de normale bedrijfsuitoefening van Klant vereist, dat zaken worden overgedragen. Klant dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van QRS veilig te stellen. Indien derden beslag leggen op het onder eigendomsvoorbehoud geleverde danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is klant verplicht om QRS daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen. Voorts verplicht klant zich om het onder eigendomsvoorbehoud geleverde te verzekeren en verzekerd houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan QRS ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is QRS gerechtigd tot deze penningen.
  2. Indien Klant op de uiterste dag van betaling niet aan zijn betalingsverplichting jegens QRS heeft voldaan of Klant  ten aanzien van zijn betalingsverplichting in verzuim verkeert, voor zover geen uiterste datum voor betaling van kracht is, is QRS gerechtigd alle zaken, waarop zijn eigendomsvoorbehoud rust, terug te nemen van Klant. Klant machtigt QRS op voorhand om alle betreffende zaken op kosten van de Klant te doen retourneren. Klant geeft QRS of diens aangewezen vertegenwoordiger tevens op voorhand toestemming zijn bedrijfsterrein, magazijnen, fabriekshallen, bouwplaats etc. te betreden voor de uitoefening van het bepaalde in dit artikel.

 

Artikel 13 -  In gebreke blijven van de Klant

  1. Indien de Klant hetgeen QRS volgens de Overeenkomst toekomt, niet of niet tijdig betaalt, of QRS gegronde redenen heeft om aan te nemen dat de Klant het QRS toekomende niet of niet tijdig zal betalen, is QRS gerechtigd om van de Klant genoegzame zekerheid te verlangen.
  2. Indien de Klant enige op hem rustende verplichting niet nakomt, is QRS gerechtigd het werk te schorsen tot het moment waarop de Klant deze verplichting is nagekomen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen, mits QRS de Klant vooraf schriftelijk of elektronisch op deze gevolgen van het niet-nakomen heeft gewezen. Het in de vorige zin bepaalde laat onverlet het recht van op vergoeding van schade, kosten en rente.
  3. Indien de Klant in staat van faillissement wordt verklaard, dan wel surseance van betaling aanvraagt, dan wel indien ten laste van hem door een derde enig rechtmatig beslag wordt  gelegd, tenzij dit beslag binnen een maand, al dan niet tegen zekerheidstelling, wordt opgeheven, is QRS gerechtigd zonder nadere aanmaning het werk te schorsen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen, waarbij Klant gehouden is alle daardoor geleden schade te vergoeden.
  4. Indien op grond van dit artikel sprake is van schorsing respectievelijk beëindiging in onvoltooide staat, is QRS gerechtigd zonder nadere aanmaning het werk te schorsen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen.

 

Artikel 14 Annulering

  1. Als een Klant, nadat een Overeenkomst tot stand is gekomen, deze wenst te annuleren, wordt de volledige orderprijs (inclusief BTW) als annuleringskosten in rekening gebracht. Klant is daarbij gehouden om QRS volledig schadeloos te stellen.
  2. Indien Klant bij annulering de afname weigert van de reeds door QRS aangeschafte goederen is Klant gehouden alle hieruit voortvloeiende kosten aan QRS te voldoen.
  3. Klant is in alle omstandigheden verplicht tot afname.

 

Artikel 15 -  Vooruitbetaling zekerheidstelling

QRS is te allen tijde gerechtigd vooruitbetaling of zekerheidsstelling te verlangen, alvorens tot de verrichting van haar prestatie over te gaan respectievelijk met de verrichting door te gaan. Indien Klant met de verlangde vooruitbetaling of zekerheidstelling in gebreke blijft, vervalt de op QRS rustende plicht uit de Overeenkomst, onverminderd het recht van QRS op vergoeding van schade, kosten en interesten door Klant. 

 

Artikel 16 - Geheimhouding en privacy

  1. Iedere partij verplicht zich tot geheimhouding jegens derden ten aanzien van alle vertrouwelijke informatie en gegevens afkomstig van dan wel betrekking hebbend op de andere partij, voor zover deze informatie en gegevens in het kader van de offerte of opdracht aan eerstgenoemde partij bekend zijn geworden. 
  2. QRS heeft het recht om in publicaties en interviews e.d. bekendheid te geven aan het bestaan van de tussen QRS en Klant gesloten Overeenkomsten.
  3. Partijen verplichten zich over en weer in overeenstemming met de wetgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens te handelen. Partijen handelen in overeenstemming met de Beleidsregels meldplicht datalekken van de Autoriteit Persoonsgegevens, de AVG en de Uitvoeringwet AVG.
  4. QRS is niet aansprakelijk voor boetes of claims als Klant de verplichtingen op grond van de wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens niet nakomt.

 

Artikel 17 -  Klachten

  1. Klant is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort klant te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Klachten met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen binnen 7 dagen na de verzenddatum van de stukken of informatie, waarover Klant reclameert, dan wel binnen 7 dagen na de ontdekking van het gebrek, indien Klant aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan QRS te worden kenbaar gemaakt, zulks op straffe van verval van het recht om te reclameren.
  2. Wordt niet geklaagd binnen de hierboven gestelde termijn, dan worden de zaken en

werkzaamheden geacht te beantwoorden aan de overeenkomst wat betreft de uiterlijk waarneembare aspecten en vervalt ieder recht en iedere rechtsvordering van de klant wegens non-conformiteit ter zake, ongeacht of QRS bekend was met de afwijking en ongeacht of het een toegezegde eigenschap betreft.

  1. Klachten als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van Klant niet op.
  2. Indien de reclame niet tijdig wordt ingesteld, vervallen alle rechten van Klant in verband met de reclame (denk aan onder andere herstel, vervanging of schadelloosstelling).
  3. De klant is gehouden de te leveren zaken en/of verrichte werkzaamheden af te nemen.
  4. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal QRS de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan danwel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door klant, ter keuze van QRS, vervangen of zorgdragen voorherstel daarvan danwel vervangende vergoeding daarvoor aan klant voldoen. In geval van vervanging is klant gehouden om de vervangen zaak aan QRS te retourneren en de eigendom daarover aan QRS te verschaffen, tenzij QRS anders aangeeft.
  5. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van QRS daardoor gevallen, integraal voor rekening van klant.
  6. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens QRS en de door QRS bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, een jaar;

 

Artikel 18 -  Aansprakelijkheid 

  1. Indien een fout wordt gemaakt doordat de Klant QRS onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, is QRS voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk. Klant vrijwaart QRS voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat de Klant aan QRS onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, tenzij Klant aantoont dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen of nalaten zijnerzijds danwel veroorzaakt is door opzet of grove schuld van QRS.
  2. QRS is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Zij is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen, maar niet limitatief: bedrijfsschade, productieverlies, gevolgschade, meerkosten van aankoop elders, heropbouw van verloren gegane informatie, boetes, kortingen, omzet- en/of winstderving, kosten die met de uitvoering van het object gemoeid zijn, waardevermindering van producten, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  3. De aansprakelijkheid voor directe schade van QRS wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een Overeenkomst ontstaat slechts indien Klant QRS onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van tekortkoming en QRS ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat QRS in staat is adequaat te reageren.
  4. Indien de Klant aantoont dat hij/zij schade heeft geleden door een fout van QRS die bij zorgvuldig handelen zou zijn vermeden, is aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar van QRS in voorkomend geval uitkeert, te verhogen met het bedrag van het eigen risico van QRS. In het geval de verzekering niets uitkeert, maar de aansprakelijkheid van QRS wel vast is komen te staan, is de aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot het factuurbedrag. In geen geval zal de totale vergoeding van de schade meer bedragen dan € 50.000,- per aanspraak (ook niet als het factuurbedrag hoger zou zijn). Indien er meerdere aanspraken zijn, zal de totale vergoeding van de schade nooit meer bedragen dan € 100.000,- per kalenderjaar.
  5. Indien QRS tezamen met één of meer andere opdrachtnemers van Klant een opdracht heeft ontvangen, is ieder van de opdrachtnemers aansprakelijk voor een tekortkoming in de door hem uitgevoerde (deel)werkzaamheden.
  6. QRS is niet aansprakelijk voor schade aan goederen van derden die QRS ter bewerking of bewaring heeft.
  7. De Klant draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven constructie en werkwijzen, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
  8. De beperking van aansprakelijkheid heeft geen toepassing indien sprake is van opzet en/of bewuste roekeloosheid.
  9. Indien klant in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens QRS gehouden is, dan is klant aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van QRS daardoor direct of indirect ontstaan.
  10. Het recht op schadevergoeding vervalt, indien daarop niet binnen zeven dagen na de ontdekking van de schade schriftelijk een beroep is gedaan. Schade komt niet voor vergoeding in aanmerking, indien deze later dan na twaalf maanden na afgifte van het betreffende goed of de mededeling dat een dienst is verricht, aan het licht treedt;
  11. Derden die bij de uitvoering van de overeenkomst zijn betrokken en die tevens behoren tot het concern waarvan QRS deel uitmaakt, kunnen tegen een eventuele vordering van klant in ieder geval dezelfde verweermiddelen aanvoeren als QRS op grond van deze algemene voorwaarden kan aanvoeren;
  12. Van QRS en genoemde derden kan tezamen geen hogere schadevergoeding verkregen worden dan maximaal van QRS alleen verkregen kan worden.
  13. Klant vrijwaart QRS voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan QRS toerekenbaar is. Indien QRS uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is klant gehouden QRS zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is QRS , zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van QRS en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van klant.

 

Artikel 19 Overmacht

 

  1. QRS is gerechtigd zich op overmacht te beroepen, indien de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd of bemoeilijkt door omstandigheden buiten haar wil, daaronder begrepen maar niet beperkt tot stakingen, bedrijfsblokkades, ziekte van personeel, bedrijfsstoringen, ongevallen, in beslagneming, gebrek aan grond- en hulpstoffen, halffabrikaten, materialen, hulpstoffen en/of energie, vertraagde of uitblijven van levering door toeleveranciers, transportstoringen, oorlog, (de gevolgen van) pandemieën, import- en exportbeperkingen, natuurrampen, brand of andere vernietiging van de farieken of magazijnen van QRS of haar toeleveranciers, gebrek aan vervoermiddelen, storingen en maatregelen van overheidswege van welke aard dan ook. QRS heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat QRS zijn verbintenis had moeten nakomen.
  2. In geval van overmacht aan de zijde van QRS worden haar verplichtingen opgeschort. Indien de overmacht langer duurt dan drie maanden zijn zowel QRS als de Klant bevoegd de overeenkomst voor het niet uitvoerbare gedeelte door middel van een schriftelijke verklaring te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.

 

 

Artikel 20 Vervaltermijn

Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Klant uit welke hoofde ook jegens QRS in verband met het verrichten van werkzaamheden door QRS in ieder geval na één jaar na het moment waarop Klant bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

 

 

Artikel 21 Import en Export

  1. De Klant draagt zorg voor alle benodigde import- en/of exportvergunningen en neemt alle relevante voorschriften voor import en export in acht, zodat QRS de Overeenkomst kan en mag uitvoeren.
  2. De Klant wijst QRS Schriftelijk op alle voor de levering relevante voorschriften die gelden op het gebied van de controle op import en/of export bestaande verboden of toelatingseisen.
  3. De Klant garandeert hierbij alle relevante bepalingen inzake in- en uitvoercontrole in acht te nemen en na te leven en alle nodige in- of uitvoervergunningen te verkrijgen.
  4. Indien de levering onderhevig is aan een voorwaardelijke goedkeuring, verleent de Klant alle medewerking en stelt alles in het werk om de goedkeuring te verkrijgen. De Klant stuurt QRS alle hiervoor benodigde informatie en documenten toe.
  5. Indien de Klant de eerdergenoemde bepalingen schendt en QRS als gevolg hiervan aansprakelijk wordt gehouden door een derde, dan heeft QRS het recht de Overeenkomst te ontbinden. De Klant vergoedt aan QRS de schade die QRS lijdt als gevolg van de schending van de eerdergenoemde bepalingen en/of de ontbinding van de Overeenkomst.
  6. Indien levering door QRS na het sluiten van een Overeenkomst onmogelijk wordt een import- of exportbeperking (bijv. op grond van een embargo of een aanscherping van een embargo), dan heeft QRS het recht de Overeenkomst te ontbinden zonder schadeplichtig te zijn.

 

Artikel 22 Gebreken

  1. In geval van gebreken heeft de Klant in beginsel het recht op herstel. Voor het herstel dient de Klant QRS een redelijke termijn te stellen. Een termijn van korter dan zes weken zal nooit als redelijk worden beschouwd. Indien de nakoming door QRS niet binnen de redelijke termijn wordt uitgevoerd of uiteindelijk niet slaagt – hetgeen na drie mislukte pogingen tot herstel het geval is –, kan de Klant aanspraak maken op aanpassing van het in rekening gebrachte bedrag, het opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door de Klant reeds betaald bedrag.
  2. Iedere vorm van voornoemde oplossingen komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de Klant en/of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van QRS, de Klant of derden aan de goederen wijzigingen hebben aangebracht danwel hebben getracht aan te brengen of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze.
  3. Transport-, verblijfs- en reiskosten komen voor rekening van de Klant.
  4. Indien klant tijdig reclameert schort dit zijn betalingsverplichting niet op. Klant blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken en hetgeen waartoe hij QRS opdracht heeft gegeven.

 

Artikel 23 Toepasselijk recht; bevoegde rechter; slotbepalingen

  1. Op deze voorwaarden en de Overeenkomst waar deze op van toepassing zijn, dan wel de Overeenkomsten die daaruit voortvloeien, is Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens koopverdrag.
  2. Geschillen die ontstaan tussen QRS en de Klant, zullen worden voorgelegd aan de rechter te ’s-Hertogenbosch.
  3. De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.
  4. Mist enige bepaling uit een overeenkomst rechtskracht, dan houden de overige bepalingen onverkort hun gelding.

  terug

© Copyright 2024 QRS.nl | Algemene Voorwaarden | Privacy & dataveiligheid

Inloggen

Account aanmaken

Met een account kunt u het bestelproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, uw verlanglijst beheren en uw bestelhistorie op deze site inzien.

Registreren

Recent toegevoegd

U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Totaal excl. btw:€--,--

Taal & Valuta